Recept: mexican overload!

dinsdag, januari 05, 2016


Geen beter gerecht, dan een mexicaans grecht en zeker na het hardlopen. Ik loop op het moment niet in verband met een blessure, maar vriendlief wel, dus ben ik aan het kokkerellen geslagen terwijl hij zijn rondje doet.

Dit heb je nodig (voor vier personen)
  • 100 gram chorizo in reepjes gesneden. Je hebt van die chorizoworstjes bij de Hema die wij normaal gebruiken, maar dit keer hadden we weinig tijd en hebben we plakjes bij de AH To Go gescoord en ik moet zeggen: handig!
  • Vijf plakjes ontbijtspek in reepjes gesneden
  • Een flinke scheut olijfolie
  • Drie rode uien in halve ringen
  • Een halve bol knoflook, geperst
  • Twee eetlepels gedroogde oregano
  • Twee theelepels paprikapoeder
  • Een blikje mais (groot of klein, het is maar net hoe lekker je mais vindt)
  • 400 gram zwarte bonen, afgespoeld
  • Een blik gepelde tomaten (of vers natuurlijk maar zoals ik al zei: we hadden haast)
  • Twee blikjes tomatenpuree
  • Vier of vijf eieren
  • Eén in stukjes gesneden jalapenopeper
  • Parmezaanse kaas
  • Peper en zout
  • Arabisch brood/stokbrood/nan of mijn all time favourite: een zak doritochippies!
Oke. Zet alles klaar. Na menige pittige keukendiscussie met Dennis over het punt alles klaar zetten versus random uit de kast trekken, moet ik na een paar jaar vriendlief toch wel gelijk geven: klaarzetten is handiger en dan kook je makkelijker. Dus ook alles van te voren even snijden en persen en weet ik wat. Nadien natuurlijk gelijk afspoelen en aan de kant zetten (over dat punt zijn we nog aan het discussiëren aangezien ik het makkelijker vind om alles van me af te gooien).

Maar goed, we waren aan het koken en dan kun je zo'n lang verhaal niet gebruiken, dus nogmaals:

Zet alles klaar.

Verhit een flinke scheut olie in een wokpan. Gooi daar je ontbijtspek- en chorizoreepjes in en bak ze totdat het knapperig wordt. Haal de pan even van het vuur en doe de reepjes in een schaaltje maar laat het vet in de pan zetten.

Had ik al gezegd dat dit niet zo'n gezonde maaltijd is?

Zet de pan weer op het vuur, doe de ui erin, bak even aan en vervolgens voeg je de knoflook toe. Doe de paprikapoeder en oregano erbij. Iedereen die wel eens met mij kookt weet: mijn motto is ui minimaal tien, maar liever twintig minuten laten staan,  Laat dan de zwarte bonen uitlekken, spoel af en gooi ze erbij in. Zet het vuur hoog en roer totdat die bonen een beetje droog eruit zien. Doe de mais erbij en voeg de gepelde of verse tomaten toe. Als je een blikje gepelde tomaten gebruikt: hak ze even met de spatel in de pan in stukjes, scheelt een boel gesmeer. Voeg de twee blikjes tomatenpuree toe en roer even. Voeg de spek en chorizo die je apart hebt gezet weer toe en roer alles door elkaar.

Maak met een juslepel kuiltjes in het hele gebeuren. Hier komen je eieren in. Dus gebruik je vier eieren, dan maak je vier kuiltjes. Breek na het maken van je kuiltje er gelijk een ei in, anders zakt de boel weer in. De dooier van het ei houd je heel. 

Heb je al je eieren erin gebroken, zet dan het vuur zacht en doe een deksel op de pan. En dit is even wat lastig, want de dooier van je ei moet zacht blijven, maar het eiwit moet hard worden. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer, maar het is een kwestie van in de gaten houden. 

Als je eieren klaar zijn (hoe lang dat duurt, ligt aan hoe je ze wilt hebben) dan strooi je er parmezaanse kaas over en de stukjes jalapenopeper. Pak je brood of chippies erbij en je kan aan tafel!

Hoe je dit serveert moet je zelf even uitzoeken (gaat wat lastig met de eieren denk ik). Wij eten dit altijd rechtstreeks uit de pan.

Het recept komt volgens mij oorspronkelijk uit de Metro, maar ik kon het niet meer terugvinden. Ik weet ook niet of het er nog op lijkt, want heb een boel aangepast de vorige keer en moest het nu uit mijn hoofd doen, dus dan zal het ook wel weer anders zijn.

Eet smakelijk!

You Might Also Like

0 reacties