Recept: butterchicken!

zondag, maart 22, 2015


Eén van de dingen die ik het meest mis aan Maleisië is het lekkere eten en dan met name de butterchicken. Ik heb hier in Nederland bijna elk potje uit de supermarkt geprobeerd en vele recepten klaargemaakt, maar niets kon de smaak evenaren. Tot dit recept. Dat moet ik dus wel even delen met jullie!

Een paar tips
1. Skip de (verse!) koriander niet! Dit voegt echt wat toe.
2. Koop in plaats van dure nan uit de supermarkt, Arabisch brood bij de Turk (twee euro voor twee broden versus 75 cent voor vijf broden). Net zo lekker! Je kunt het natuurlijk ook zelf maken, maar dat vind ik dan weer te veel werk.
3. Denk niet, ik bak die uien wel even sneller, want ze moeten echt goed karamelliseren; dit is de basis.

Het recept is makkelijk, maar kost wel wat tijd. Het beste maak je gewoon veel in één keer en vries je de saus in. Lekkerste is natuurlijk wel dat je de kip dan wel vers toevoegt.

Het recept is voor ongeveer zes personen, maar als er grote eters bij zitten dan voor vier.

De kip
Voor de kip heb je nodig:
  • Eén kilo kipfilet
  • Tweeënhalf eetlepels citroensap
  • Twee teentjes knoflook (of meer als je van knoflook houdt)
  • Eén eetlepel garam masala (bij de AH of bij de turk)
  • Eventueel één theelepel zeezout

Dit is het makkelijke deel. Bij elkaar in mikken en even goed mixen/kneden. Vershoudfolie eroverheen en een half uur laten staan. Het beste is natuurlijk om dit een nacht in de koelkast te laten marineren, maar dat vergeet ik steeds. Ik doe dit gewoon als eerste en ga dan verder met de rest.

De saus
Hak drie uien van normale grote. Laat een flinke scheut (kokos)olie heet worden in grote wokpan. Doe de uien erbij in. Even aanbakken en dan het vuur laag zetten en dan minimaal twintig minuten laten staan. Af en toe roeren met je gezonde verstand. Als je denkt dat er te weinig olie inzit, dan doe je er nog wat bij.

Zet de volgende ingrediënten klaar:
  • Twee blikken tomatenblokjes. Je kunt ook verse tomaten (minimaal 1 bak) gebruiken, maar dan moet je ze ontvellen en snijden. Kortom te veel werk.
  • 150 ml room
  • Twee eetlepels boter
  • Gehakte, verse koriander
  • Per persoon minimaal één nan of Arabisch brood
  • Kruiden:
    • Twee eetlepels garam masala
    • Twee eetlepels geperste knoflook (ik gebruik altijd gewoon een driekwart bol)
    • Twee theelepels paprikapoeder
    • Een halve theelepel kaneel
    • Eventueel twee theelepels zout

Als de uien klaar zijn (na minimaal twintig minuten) doe je de knoflook erbij in en roer je. Na één minuut doe je de rest van de kruiden erbij in. Weer een minuut wachten en natuurlijk even roeren. Dan de tomatenblokjes erin. Roeren. Twee minuten wachten. Room erbij.

Officieel moet je het nu met de blender of staafmixer tot een saus maken. Maar die heb ik beide niet, dus ik skip dat en dat gaat prima, maar het is wel lekkerder als je het wel doet.

Als je het wel hebt gestaafmixerd of wat dan ook, doe de boel weer in de pan en breng aan de kook. Nu doe je de kip erbij, doorroeren, vuur op het laagst zetten en deksel erop. Na twaalf minuten is de kip klaar. Dat het vuur laag staat is belangrijk, want anders wordt de kip taai. En die twaalf minuten klopt als een bus. Ik heb voor twee mensen gekookt, maar ook voor acht en beide keren was de kip in twaalf minuten klaar. Wel even testen natuurlijk. De eetlepels boter erin doen en laten smelten.

Ergens tussendoor moet je de rijst koken, maar dat verschilt per rijstsoort.

De broodjes even vijf minuten in de oven. Rijst in een kom, saus erbij, koriander erover heen en dan eten met de broodjes.

Eet smakelijk!

You Might Also Like

0 reacties