Recept: pasta met chorizo, spinazie en oregano!

maandag, april 13, 2015


Wat. Een. Weer. Mensen. Heerlijk!

En bij dat lekkere weer hoort natuurlijk een superlekker spaans/italiaans recept dat je buiten op kunt eten. En om heel eerlijk te zijn, had ik niet verwacht dat dit recept zo lekker zou smaken, want chorizo. Ik ben niet zo daarvan. Het doet me denken aan droge worst en daar doe je me bepaald geen plezier mee. Maar Dennis wilde het persé eten en dus gingen we aan de slag. Het resultaat? Eén van de lekkerste pastasauzen ever! I LOVE CHORIZO! En natuurlijk deel ik dat recept met jullie! Het recept is relatief makkelijk. Vind ik dan, hè. Het is nog altijd wel iets meer werk dan een blik boontjes opentrekken. En chorizo is niet heel goedkoop (twee á drie euro), maar ook niet duurder dan gehakt wat er normaal in zou gaan. Ik heb de AH Excellent Orginele Spaanse chorizo gebruikt, maar Dennis zag het vandaag ook al bij de Aldi liggen.

First things first. Je hebt nodig voor twee personen:

  • 150 gram (volkoren) pasta
  • 1 rode ui
  • 75 gram chorizo
  • knoflook naar smaak (3 á 4 teentjes, maar ik ben een knoflooklover
  • 2 theelepels paprikapoeder
  • 1 paprika
  • Olie om in te bakken (olijf, kokos, zonnebloem of wat je dan ook gebruikt)
  • 3 takjes oregano (toe, zet dat plantje in je tuin, zo lekker)
  • 75 gram parmezaan
  • 1 blik (400 gram) tomatenblokjes of vijf tomaten in blokjes gesneden (anti-oxidanten!)
  • minimaal 250 gram verse bladspinazie (lekker gezond!)

Pers, hak of snij de knoflook fijn, snipper de rode ui grof, snij de chorizo in stukjes en de paprika in blokjes (wel even de zaadlijsten eruit halen, natuurlijk).

Zet water op voor de pasta en kook volgens gebruiksaanwijzing.

Verhit de olie in een grote pan en bak hierin de chorizo, de paprikapoeder en de helft van de ui en de helft van de knoflook ongeveer vijf minuten. Voeg daarna de paprika toe en bak deze kort mee.

Rasp de parmezaan grof en haal de blaadjes van de oreganotakjes. Snij de tomaten of trek een blik tomatenblokjes open en voeg deze toe aan het paprika-chorizo-mengsel. Doe de oregano en de parmezaan er ook bij en laat tien minuten op zacht vuur pruttelen.

Pak een nieuwe pan (of zoals ik deed: gooi de saus in een kommetje en gebruik dezelfde pan). Verhit weer olie en fruit de knoflook en ui kort aan. Voeg de verse bladspinazie in delen toe en blijf goed omscheppen gedurende drie á vier minuten. Dan de parika-chorizo-tomatensaus er weer bij doen.

Roeren en klaar! Serveren met je pasta en lekker buiten onder het genot van een wijntje opeten.

Eet smakelijk!

Bron: 24-kitchen

You Might Also Like

0 reacties