How to hike: gpx-tracks Lake District april 2017

dinsdag, maart 06, 2018

Bijna een jaar later heb ik eindelijk de blog over het Lake District klaar. Beter laat, dan nooit zullen we maar zeggen. Kun je vijf dagen vrij krijgen van je werk en heb je een redelijke basisconditie? Pak dan het vliegtuig voor deze prachtige wandelingen in dit adembenemende natuurpark. Je komt als herboren terug. Alles is te doen met het openbaar vervoer en wat betreft spullen hadden Dennis en ik allebei een 25 liter tas mee. Dat is het. Je kunt dus gewoon vliegen met handbagage.

Prachtige vergezichten, soms een pittige klim, wateren, bergen, dieren, heuvelland en meer. Ook al zijn we maar een paar dagen echt in het Lake District geweest, de tijd daar voelt oneindig. In deze post de gpx-tracks, tips voor vervoer en overnachting en leerpunten voor de volgende keer. De routes heb ik grotendeels gebaseerd op die van The Walking Englishman. Ik heb zo hier en daar aangepast en langer gemaakt. De gpx-bestanden vind je in deze blog of op mijn Wiciloc-account. Als je op de website van The Walking Englishman zoekt, kun je de kaartnummers vinden die bij de routes horen, zodat je ook met een echte kaart kunt lopen. Lang niet overal heb je een goed bereik met je gps en wat als je telefoon uitvalt?

De tracks en foto's heb ik in aparte blogs gezet, anders werd het een ontzettend lang verhaal. In dezeblog meer informatie over overnachting en vervoer.

Gpx-track en foto's dag 1: Windermere trainstation to YHA Hawkshead
Gpx-track en foto's dag 2: Hawkshead to Skelwith Bridge 
Gpx-track en foto's dag 3: The Langdale Pikes
Gpx-track en foto's dag 4: Old Man of Coniston, Black crag, Swirl How and Wetherlam

Overige blogs over deze tocht;
Blog Windermere - Hawkshead
Vlog Hawkshead - Skelwith Bridge/Dungeon Ghyll

Openbaar vervoer

Er zullen ongetwijfeld nog mooiere gebieden zijn in het Lake District, maar aangezien wij afhankelijk zijn van het openbaar vervoer (geen rijbewijs) en last minute hebben gepland, kozen wij voor Windermere als aankomstbestemming.

We zijn met de trein van Warrington Bank Quay naar Windermere trainstation gegaan. Een ticket hebben we via Virgin Trains geboekt en betaalt met PayPal. Net als in veel andere landen, geldt in Engeland over het algemeen ook: hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper het ticket. Daarnaast heb je diverse aanbieders. Wij hebben een paar dagen van te voren geboekt en we hebben 38 GBP betaalt. Het ticket krijg je desgewenst op papier, mail of via de app van Virgin Trains. Wij kozen voor de app, maar vergeet niet je ticket voor vertrek te valideren. Dit kan via de app. 

Overnachten

Wij hebben elke nacht overnacht bij een jeugdhostel van the Youth Hostels Association. Persoonlijk vind ik dit de leukste manier om rond te reizen wanneer je geen tent hebt. Natuurlijk speelt mee dat dit relatief goedkoop is ten opzichte van hotels (13 GBP per nacht), maar het leukste eraan vind ik de hele sfeer. Er komen mensen van alle soorten en maten. Jong, oud, sportief, bierdrinkers, voetbalkijkers, gezinnen. Iedereen staat open voor een praatje en zo hebben wij eigenlijk onze reis gepland: al pratend over wat andere mensen konden aanbevelen. 

Via booking.com of via de receptie is een overnachting zo geregeld en ze zijn ook zo flexibel als maar kan. De slaapplaatsen zijn ook elke keer een verassing. In Ambleside hebben we geslapen in een vrij grote en commerciele locatie waar alles tip-top geregeld was. Er waren wasmachines, drogers, veeeeeeel reisinformatie en yoga in de ochtenden, maar in bijvoorbeeld Hawkshead hebben we geslapen in zogenaamde pods. Dit zijn een soort vaste huifkarren met bedden, kacheltje en een zitje voor je pod (leuk om te barbecueen!). Je kon ook op een gewone slaapzaal slapen, maar wij vonden de pods veel leuker en romantischer (en bonus: goedkoper)! 

Wasje draaien in de wasruimte bij YHA Ambleside.

Thee tijdens het plannen van de route bij YHA Ambleside.

Wat betreft eten vond ik dit ook perfect geregeld. Overal was een self-catering kitchen, maar je had ook de mogelijkheid om een daghap voor een paar pond te bestellen. Genoeg eten en altijd lekker! De keukens hadden alles erop en eraan: bestek, borden, ovens, magnetron, waterkokers, koffiezetapparaten, een kantine, vriezer, koelkast, planken waar je je spullen neer kon zetten met naam etc. In eerste instantie gebruikten we de selfcatering kitchens om de kosten te drukken, maar ik vond ook het koken met andere mensen erg leuk en ik denk dat we dat de volgende keer weer gaan doen. 


Over slaapzalen 

Om heel eerlijk te zijn: het idee van een slaapzaal leek mij vooraf niets. Maar achteraf vind ik dit juist leuk. Na een dag klimmen en dalen ben ik al blij met een bed en maakt het mij vrij weinig uit waar dat ding staat. Wij hebben het geluk gehad om, als we op een zaal sliepen, die voor ons alleen te hebben, maar je kunt natuurlijk ook een private room boeken. Deze is natuurlijk wel duurder, maar het is maar wat je zelf wilt. Alleen de laatste nacht hebben wij in een kamer geslapen met een tweepersoons bed. Dat kun je jammer vinden, maar om heel eerlijk te zijn was ik na zo'n dag wel zo gesloopt dat ik helemaal geen zin had aan dat gedraai van een ander in mijn bed. Nope, geef mij maar mijn eigen dekens en matras dan slaap ik prima. Sanitair is eigenlijk wel altijd gedeeld. Hier heb je niet veel keus in. Gelukkig was er op de plekken waar wij waren altijd ruim voldoende sanitair aanwezig om ook gewoon even rustig te kunnen douchen.

Wachten op de oven in de selfcatering kitchen bij YHA Ambleside.

Handige apps en websites

Handige apps: 
Openbaar vervoer: itravelsmart, National Rail Enquiries en Virgin Trains 
Weerapps: Mountain Weather UK Overnachtingen: booking.com 
Wandelen: ViewRanger (gpx), Locus Map Free(gpx), GridReferenceFreeOS (coordinaten huidige locatie vinden). 

Handige websites: 
Openbaar vervoer: bustijden Cumbria 
Overnachten: YHA 

You Might Also Like

0 reacties